Bijna iedereen vindt het spannend om te presenteren voor een camera of voor een zaal. Hier een paar tips om met vertrouwen in beeld of voor een groep te presenteren.
Met vertrouwen presenteren
- Voorbereiding is key: pas dan kan je improviseren!
- Perfectie is niet nodig, authentiek is geloofwaardiger
- Leer poneren: dus zak aan het einde van een zin met je stem
We willen mensen zien waarin we onszelf herkennen, zodat we een connectie voelen. Iedereen doet ertoe.
5 presentatietips voor op camera
- We vertrouwen vooral echte mensen, gebruik AI als hulpmiddel
- Micro-influencers zijn betrouwbaarder
- Kom oefenen en ga stralen!
Trend 1
Expert aan het woord!
Trend 2 – Dichtbij en authentiek is populair
Dankzij de smartphone is iedereen dichtbij, waarom voelen bedrijven dan zo ver weg? Als je zichtbaarheid zoekt zijn er juist nu volop kansen:
- Mensen hebben meer vertouwen in bedrijven dan de overheid (zie trend 1).
- Je vacature trekt meer sollicitanten als je employer branding sterk is.
- Mensen gewend zijn aan informele communicatie dankzij de mobiel
BBC tech-specialist David McClelland werkte ooit bij ING en vertelt hoe de smartphone kansen biedt in corporate communicatie. Laat zien wie je bent en bouw een band op met je kijker. Het goede nieuws: dat hoeft er echt niet perfect uit te zien. Authenticiteit is belangrijker en authentiek presenteren kun je gewoon leren.
Trend 3 – Journalistiek vs influencing
In deze video legt dokter Irene Bijnsdorp van het UMC Amsterdam uit waarom het aanleggen van een biobank zo belangrijk is voor patienten. Ze doet dit deskundig, betrokken en oprecht. Ze is geen presentator, maar onderzoeker, ze is echt.
Er is veel buzz rond influencer-marketing: youtubers die worden betaald om producten te promoten. Deze commerciele benadering is het tegenovergestelde van de journalistieke aanpak. Generatie Z heeft feilloos door dat hun helden geld krijgen om reclame te maken. Ze noemen het fake. En dat is het ook. Vertel gewoon je eerlijke verhaal en scoor op betrouwbaarheid!
Trend 4 – We kijken liever dan lezen
We leven in een tijd waarin de nieuwsbrief nauwelijks meer wordt gelezen, maar foto en video volop wordt bekeken. Ook audio is enorm populair en steeds meer bedrijven maken zelf podcasts, al dan niet gefilmd voor een vodcast.
Zo hebben wij de participatie-afdeling van de gemeente Den Haag geholpen met het maken van video voor kwetsbare burgers. Vooral laaggeletterden kijken liever dan lezen. Video en podcasts worden dan ook steeds vaker ingezet als oplossing. Bijvoorbeeld door de manager die zijn team toespreekt in een whatsapp-video, de communicatie-afdeling die hun blog aanvult met video of de vereniging die de achterban informeert via interviews in een vlog.
Trend 5 DIY – Je mobiel als multimediatool
Waarom? Omdat het kan! Dankzij de smartphone is het veel makkelijker geworden om je eigen video te maken. Met je smartphone kun je filmen, bewerken en publiceren.
Je hebt een productiehuis in je broekzak! Dat doen we dus ook massaal. Bovendien is zelf filmen met je smartphone een stuk goedkoper, sneller en ben je flexibeler voor je social media. Al eens gedacht aan het organiseren van een contentmiddag?
Wij helpen je starten!
Hoe kun je onze training volgen?
Wil je ons eerst even spreken?
We vinden het leuk als je belt of mailt!
Wil je meer weten? Neem contact met ons op
[table id=3 /]