We zitten midden in een audiorevolutie met veel kansen op het gebied van podcast. Steeds meer mensen gaan podcasts beluisteren, maar het aanbod blijft laag. Een snelle groei is dus mogelijk.
Ben je op zoek naar inspiratie of een vorm voor je podcast? Wij hebben de tien meest voorkomende soorten podcasts op een rijtje gezet. Zo kun je het dichtbij jezelf houden of juist de expertise van je organisatie delen met klanten of collega’s.
Waarom podcast een trend is:
- Alleen audio is makkelijk opnemen
- Langere gesprekken, dus snel de diepte in
- Snel en makkelijk je doelgroep bereiken
Steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken nu dat de podcast handig is om snel je achterban te informeren.
De 10 meest voorkomende soorten podcasts
- Interview met een deskundige
- Persoonlijke podcast
- Doelgroep podcast
- Verhalende podcast
- Kennis podcast
- Journalistieke podcast
- Niche podcast
- Terugblik of analyse
- Radio podcast
- Nieuws podcast
Trend 1 – Interview met een deskundige
Een interview met een deskundige over een specifiek onderwerp uit de interessesfeer van de presentator. Een leuke combinatie: spreekt de presentator je aan, dan is de kans groot dat je dezelfde interesses deelt. De onderwerpen in deze podcasts zul je dus vaker interessant vinden.
Trend 2 – Persoonlijke podcast
Een persoonlijke podcast gaat over de eigen kijk op de wereld van de maker. Vaak zijn het vrienden die met elkaar in gesprek zijn. Spreekt de personality van de maker je aan, dan kun je hun manier van vertellen ook waarderen, zoals natuurlijk de Buitenwesten Podcast van onze eigen Bart, maar ook deze soorten podcasts:
- Marc Marie en Aaf vinden iets van Marc Marie Huijbregts en Aaf Brandt Corstius
- Zelfspodcast van Sander Schimmelpenninck en Jaap Reesema
- Man Man Man van oa Domien Verschuren, Bas Louissen en Chris Bergström
Trend 3 – Doelgroep podcast
Steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken nu dat de podcast handig is om snel je achterban te informeren. Goed voorbeeld is de Nederlandse Wetenschappelijke Tandartsvereniging waarvoor Zakelijk in Beeld de podcast opneemt. Doelgroep: de eigen leden, tandartsen dus.
Ook Rijksmuseum Twenthe volgt onze training Podcast maken om zelf de kennis die het museum in huis heeft, te kunnen delen met het publiek.
Trend 4 – verhalende podcast
Trend 5 – Kennis podcast
Er zijn ook soorten podcasts waar je van kan leren. Bijvoorbeeld een deskundige/expert die kennis deelt. Dat kan variëren van een hoogleraar die een soort audio-college geeft, tot een huisarts, advocaat of econoom. Dit werkt goed, omdat de spreker vaak iemand is met autoriteit en mensen graag van deze deskundigen willen leren.
Trend 6 – Journalistieke podcast
Deze podcastvorm kan over veel verschillende onderwerpen gaan. Het heeft een duidelijk doel: eerlijke, betrouwbare informatie delen met de luisteraar. Hiervoor heeft de podcastmaker goed onderzoek gedaan, waarbij de informatie uit meerdere (betrouwbare) bronnen komt.
Trend 7 – Niche podcast
Het woord niche wordt veel gebruikt in marketing. Een niche is een specifieke tak waar jij je op richt en dit kan van alles zijn. Door te kiezen, bereik je geen grote maar wel een hele gemotiveerde groep luisteraars. Dat kan over tech gaan, maar dit geldt eigenlijk ook voor de tandarts-podcast.
Trend 8 – Terugblik of analyse
Deze podcastsoort wordt veel gebruikt in de politiek en sport. Journalisten blikken vaak vrijdags terug op gebeurtenissen van die week. De hele week doen deze journalisten kort verslag van de feiten, maar in de podcast is er veel meer ruimte voor analsyes, opinievorming, persoonlijke ervaringen en meningen.
Trend 9 – radio podcast
Trend 10 – Nieuws podcast
In deze podcastsoort wordt het nieuws in een paar minuten besproken. Zo’n soort podcast wordt vaak tussen de muziek door geluisterd. Zo plaatst Spotify ze geregeld in de Daily’s van hun gebruikers – dat zijn playlists door Spotify samengesteld met muziek waar jij graag naar luistert én een podcast.
Leer nu ook Podcast maken
Hoe kun je onze training volgen?
Wil je ons eerst even spreken?
We vinden het leuk als je belt of mailt!
Wil je meer weten? Neem contact met ons op
[table id=3 /]