Vloggen steeds vaker onderdeel crisiscommunicatie
Tijdens een crisis moet je rust bewaren en feitelijk communiceren. Snel reageren is noodzakelijk, ook al heb je weinig te vertellen. Wachten tot de traditionele cameraploeg komt om een verhaal of crisis naar buiten te brengen, is dus niet meer van deze tijd. Hieronder de tips, maar eerst de voorbeelden.
Zo zien we president-directeur Benschop van Schiphol zijn vertrek aankondigen. Hij kijkt regelmatig op zijn briefje. Jammer, want dan heb je geen contact met je kijker. Daarom leren wij bestuurders, woordvoerders en communicatiemensen hoe dit simpeler en met meer betrokkenheid kan.
Eén van de eerste vlogs tijdens een crisis was deze uit 2019. Oud-burgemeester van Zanen van Utrecht sprak zijn stad toe toen iedereen thuis moest blijven in verband met het schietincident in de tram. Het filmpje is opgenomen met de smartphone en de burgemeester oogstte veel lof. Dit was een hele goede manier om de bevolking snel te bereiken.
Die avond werd zijn toespraak in alle journaals overgenomen. In Pauw en Jinek werd enigszins verbaasd gereageerd dat dit ‘gewoon was gefilmd met de smartphone’. In Hilversum schrikken ze er misschien nog van, maar politici weten dat de ‘niet perfecte video’ werkt.
Vloggen in crisiscommunicatie: wat zijn de valkuilen?
Er zijn dus valkuilen. De burgemeester van Den Haag kondigde vlak daarna in een vlog haar aftreden aan en kreeg kritiek.
Met het gezicht omhoog, een nietszeggende achtergrond en publicatie vóórdat je de gemeenteraad informeert, maak je geen goede beurt.
Tips als je gaat vloggen tijdens crisis:
-
- Neem een lange tekst op in losse stukken en wissel van kader en/of camerapositie (dan hoef je niet die hele lap tekst te onthouden)
- Kijk IN de camera en niet op het scherm naar jezelf
- Let erop dat je achtergrond relevant of neutraal is.
En uiteraard zorg je voor een voldoende basiskwaliteit. Dus je beeldcompositie, audio en licht moeten goed zijn. Ook laten we zien hoe je goed scherp stelt. Dat is niet moeilijk, je moet het net even weten.
Wij leggen dit allemaal uit in onze trainingen Crisisommunicatie of Zakelijk Vloggen.
Volgens trainer mobiele journalistiek en oud BBC-verslaggever Mark Egan is het een logische ontwikkeling dat de smartphone een andere beeldvoering vraagt.
De manier van presenteren is sterk veranderd, van formeel naar authentiek. De smartphone speelt daarin een grote rol.
Wil je meer weten? Neem contact met ons op