Het opbouwen van van expert-status wordt steeds belangrijker. Podcasten is een relatief simpele manier om snel de diepte in te gaan en je vakkennis te laten horen.
Opnemen kan al met je smartphone en een microfoontje of een kleine opname-set. Deze verdiepende toegankelijke en populaire contentvorm is een goede aanvulling op je zichtbaarheid.

Waarom podcasten zo populair is:

  • Het is beschikbaar wanneer jij wil
  • Een podcast is authentiek
  • Het geeft je autoriteit

    Podcast is dé nieuwe manier om jouw boodschap over te brengen: beschikbaar wanneer jij wil, authentiek, makkelijk te maken en je kunt snel de diepte in.

    De 10 redenen die podcasten zo populair maken

    1. Snel de diepte in
    2. Wij houden van audio
    3. Meedoen aan de audio-revolutie
    4. Podcast geeft autoriteit
    5. Persoonlijk en authentiek
    6. Eigen achterban informeren
    7. Generation Voice
    8. Geen dure apparatuur nodig
    9. Pocast voelt intiem en dichtbij
    10. Lange gesprekken

    Podcasttrend 1 – Snel de diepte in

    Podcast-makers zien dit ook wel als één van de belangrijkste tools.

    Waar je in reguliere nieuwmedia vaak maar kort de ruimte hebt om je verhaal te vertellen, heb je in een podcast alle ruimte.

    Het is dé plek waar diepgang in een verhaal mogelijk is.

    Podcasttrend 2 – Wij houden van audio

    In deze tijd van multitasken houden mensen van audio. Het is simpel te luisteren in de auto of tijdens lichamelijk werk. Zeker in een tijd waarin mensen het maximale uit hun tijd willen halen, zijn podcasts ideaal.

    Podcasttrend 3 – Audio is toegankelijker

    De populariteit van podcast heeft ook te maken met de toegankelijkheid van de mensen die het presenteren. Het is vaak veel persoonlijker en dus gaan luisteraars echt een verbinding aan met de makers. Ze betalen ervoor of dragen onderwerpen aan. Podcastmakers hebben soms een heuse fanbase.

    Podcasttrend 4 – podcast geeft autoriteit

    Bedrijven die een informatieve podcast maken, stralen autoriteit uit. Ze laten hun experts aan het woord en tonen daarmee hun deskundigheid. Door hen in een podcast uitgebreid het woord te geven, laten ze zien dat zij dé experts zijn op dit vakgebied.

    Podcasttrend 5 – persoonlijk en authentiek

    Podcast is een persoonlijk medium waarin de makers niet in een keurslijf zitten. Ze zijn meer zichzelf en komen authentieker over. Ze gedragen zich vaak als vrienden van de luisteraar. Hierdoor komt het losser over dan bij de radio, waar vaak een strak format geldt. De doelgroep luistert ook actiever, omdat ze bewust voor de podcast kiezen.

    Podcasttrend 6 – Eigen achterban informeren

    Met een podcast kun je simpel je eigen achterban informeren. De Nederlandse Wetenschappelijke Vereniging van Tandartsen maakt bijvoorbeeld samen met Zakelijk in Beeld een podcast om de leden te informeren over de ontwikkelingen op het gebied van tandheelkunde.

     

    Podcasttrend 7 – Generation voice komt eraan

    Na Generatie Z (de huidige tieners) krijgen we de voicegenaratie.

    Waar volwassenen soms nog onwennig zijn met Siri of Google Home (omdat het nog net niet goed genoeg werkt) zullen toekomstige generaties het heel normaal vinden tegen apparaten te praten.

    Katie Macmahon legt Harmke al op het internationale MoJoFest uit hoe dit eruit gaat zien.

    Podcasttrend 8 – Geen dure apparatuur nodig

    Wat heb je nodig voor een podcast? Het goede nieuws: niet veel!

    Dat maakt de podcast populair, want je hebt geen dure apparatuur nodig. Het kan gewoon met je mobiel en een externe microfoon.

    Wil je meer dan twee mensen interviewen, kun je opschalen met een opnameset met vier microfoons

    Je leert er alles over in de training podcast maken.

     

    Podcasttrend 9 – intiem en dichtbij

    Een grote audiotrend is het maken van korte podcasts, die tussen de tien en vijfentwintig minuten duren. Een mooie lengte, omdat mensen die gemakkelijk tussendoor kunnen beluisteren. 

    Podcasttrend 10 – Lange gesprekken

    Tegelijkertijd is er ook veel belangstelling voor langere gesprekken die je onderweg kan luisteren. Zeker na een lange werkdag is luisteren fijn. Ook in de file is podcast luisteren om die reden populair.

    Word echt zichtbaar

    Mediabureau Zakelijk in Beeld helpt je om je bedrijf duidelijk op de kaart te zetten. We bieden niet zomaar trainingen aan, maar helpen je om echt zichtbaar te worden met audio en video bij je doelgroep.

    Wij richten ons op organisaties die willen starten met het maken van organische content. Die hun digitale communicatie willen innoveren door het populairste apparaat van deze tijd te gebruiken: de smartphone. 

    Wij leren je presenteren in alle media

    Onze trajecten combineren trainingen op locatie met een online leeromgeving, gericht op het ontwikkelen van presentatie-vaardigheden in traditionele media, voor een live-presentatie, podcast of een zakelijke vlog.

    We leren je team zelf content te maken of aan te leveren, zodat ons productiehuis deze contentcreatie ook van je kan overnemen. 

    Onze klanten

    Interesse? Neem contact met ons op

    Naam(Vereist)
    Email(Vereist)
    Stel hier je vraag. We antwoorden zo snel mogelijk.

    [table id=3 /]