10 soorten podcasts waarmee je snel de diepte in kan en zo je expert-status bevestigt. Podcasten is een goede manier om je expert-status te verhogen. Maar welke vorm kies je?
Ben je op zoek naar inspiratie of een vorm voor je podcast? Wij hebben de tien meest voorkomende soorten podcasts op een rijtje gezet.
Waarom zijn podcasts een trend?
- Alleen audio is makkelijk opnemen
- Langere gesprekken, dus snel de diepte in
- Snel en makkelijk je doelgroep bereiken
Steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken nu dat de podcast handig is om snel je achterban te informeren.
10 soorten podcasts die meest voorkomen
- Interview met een deskundige
- Persoonlijke podcast
- Doelgroep podcast
- Verhalende podcast
- Kennis podcast
- Journalistieke podcast
- Niche podcast
- Terugblik of analyse
- Radio podcast
- Nieuws podcast
Trend 1 – Interview met een deskundige
Trend 2 – Persoonlijke podcast
Een persoonlijke podcast gaat over de eigen kijk op de wereld van de maker. Vaak zijn het vrienden die met elkaar in gesprek zijn. Spreekt de personality van de maker je aan, dan kun je hun manier van vertellen ook waarderen, zoals natuurlijk de Buitenwesten Podcast van onze eigen Bart, maar ook deze soorten podcasts:
- Marc Marie en Aaf vinden iets van Marc Marie Huijbregts en Aaf Brandt Corstius
- Zelfspodcast van Sander Schimmelpenninck en Jaap Reesema
- Man Man Man van oa Domien Verschuren, Bas Louissen en Chris Bergström
Trend 3 – Doelgroep podcast
Ook Rijksmuseum Twenthe volgt onze training Podcast maken om zelf de kennis die het museum in huis heeft, te kunnen delen met het publiek.
Trend 4 – verhalende podcast
Trend 5 – Kennis podcast
Trend 6 – Journalistieke podcast
Deze podcastvorm kan over veel verschillende onderwerpen gaan. Het heeft een duidelijk doel: eerlijke, betrouwbare informatie delen met de luisteraar. Hiervoor heeft de podcastmaker goed onderzoek gedaan, waarbij de informatie uit meerdere (betrouwbare) bronnen komt.
Trend 7 – Niche podcast
Het woord niche wordt veel gebruikt in marketing. Een niche is een specifieke tak waar jij je op richt en dit kan van alles zijn. Door te kiezen, bereik je geen grote maar wel een hele gemotiveerde groep luisteraars. Dat kan over tech gaan, maar dit geldt eigenlijk ook voor de tandarts-podcast.
Trend 8 – Terugblik of analyse
Trend 9 – radio podcast
Trend 10 – Nieuws podcast
Wil je meer weten? Neem contact met ons op
Word echt zichtbaar
Mediabureau Zakelijk in Beeld helpt je om je bedrijf duidelijk op de kaart te zetten. We bieden niet zomaar trainingen aan, maar helpen je om echt zichtbaar te worden met audio en video bij je doelgroep.
Wij richten ons op organisaties die zelf authentieke content willen maken. Die sneller en flexibeler willen zijn door het populairste apparaat van deze tijd te gebruiken: de smartphone.
Wij leren je presenteren in alle media
Onze trajecten combineren trainingen op locatie met een online leeromgeving, gericht op het ontwikkelen van presentatie-vaardigheden in traditionele media, voor een live-presentatie, podcast of een zakelijke vlog. We leren je team zelf content te maken, maar kunnen ook video's voor je maken.