Waarom gaan steeds meer brand ambassadors hun verhaal vertellen. Waarom is zakelijk vloggen een trend in videomarketing? En waarom heeft iedereen het in de arbeidsmarktcommunicatie over employer branding?
In tijden van fake draait alles om echt. Dit zijn de vijf belangrijkste vlogtrends voor de zakelijke markt.
Waarom brand ambassadors?
- Brand ambassadors zijn de echte mensen in je bedrijf
- Instituten vertrouwen we niet, de mensen die er werken wel
- Liever iets minder perfect en juist meer authentiek
“Nu we dit schilderij gaan restaureren, kunnen we het publiek snel informeren met onze vlogs.”
Abbie Vandivere – restaurateur Mauritshuis
5 trends zakelijk vloggen en brandambassadors
- We vertrouwen alleen echte mensen
- Authenticiteit geloofwaardiger dan perfectie
- Micro-influencers zijn betrouwbaarder
- We willen niet meer lezen
- Do it Yourself: je mobiel als multimediatool
Trend 1 – We vertrouwen alleen echte mensen
De eerste reden dat Zakelijk Vloggen zo populair is heeft alles te maken met het gebrek aan vertrouwen in overheid en media. We willen gezichten zien die we herkennen: wie maken onze producten, hoe worden die gemaakt en welke keuzes maak je daarbij? Bedrijven vertrouwen we wel, omdat daar wél de belangrijke keuzes worden gemaakt in duurzaamheid, inclusiviteit en een eerlijkere verdeling. Dat is de analyse van de prestigieuze Trust Barometer van Edelman 2023.
Bij Zakelijk in Beeld geloven we dat dit vertrouwen maar op één manier kan bereiken: met de journalistieke methode. Wat je zegt moet kloppen. En als iemand die je kent het zegt, geeft dat vertrouwen.
Daarom zoeken bedrijven steeds vaker brand ambassadors: eigen medewerkers die het echte verhaal vertellen.
Trend 2 – Dichtbij en authentiek is populair
Dankzij de smartphone is iedereen dichtbij, waarom voelen bedrijven dan zo ver weg? Als je zichtbaarheid zoekt zijn er juist nu volop kansen:
- Mensen hebben meer vertouwen in bedrijven dan de overheid (zie trend 1).
- Je vacature trekt meer sollicitanten als je employer branding sterk is.
- Mensen gewend zijn aan informele communicatie dankzij de mobiel
BBC tech-specialist David McClelland werkte ooit bij ING en vertelt hoe de smartphone kansen biedt in corporate communicatie. Laat zien wie je bent en bouw een band op met je kijker. Het goede nieuws: dat hoeft er echt niet perfect uit te zien. Authenticiteit is belangrijker en authentiek presenteren kun je gewoon leren.
Trend 3 – Journalistiek vs influencing
In deze video legt dokter Irene Bijnsdorp van het UMC Amsterdam uit waarom het aanleggen van een biobank zo belangrijk is voor patienten. Ze doet dit deskundig, betrokken en oprecht. Ze is geen presentator, maar onderzoeker, ze is echt.
Er is veel buzz rond influencer-marketing: youtubers die worden betaald om producten te promoten. Deze commerciele benadering is het tegenovergestelde van de journalistieke aanpak. Generatie Z heeft feilloos door dat hun helden geld krijgen om reclame te maken. Ze noemen het fake. En dat is het ook. Vertel gewoon je eerlijke verhaal en scoor op betrouwbaarheid!
Trend 4 – We kijken liever dan lezen
We leven in een tijd waarin de nieuwsbrief nauwelijks meer wordt gelezen, maar foto en video volop wordt bekeken. Ook audio is enorm populair en steeds meer bedrijven maken zelf podcasts, al dan niet gefilmd voor een vodcast.
Zo hebben wij de participatie-afdeling van de gemeente Den Haag geholpen met het maken van video voor kwetsbare burgers. Vooral laaggeletterden kijken liever dan lezen. Video en podcasts worden dan ook steeds vaker ingezet als oplossing. Bijvoorbeeld door de manager die zijn team toespreekt in een whatsapp-video, de communicatie-afdeling die hun blog aanvult met video of de vereniging die de achterban informeert via interviews in een vlog.
Trend 5 DIY – Je mobiel als multimediatool
Waarom? Omdat het kan! Dankzij de smartphone is het veel makkelijker geworden om je eigen video te maken. Met je smartphone kun je filmen, bewerken en publiceren.
Je hebt een productiehuis in je broekzak! Dat doen we dus ook massaal. Bovendien is zelf filmen met je smartphone een stuk goedkoper, sneller en ben je flexibeler voor je social media. Al eens gedacht aan het organiseren van een contentmiddag?
De oplossing
Start met het maken van je eigen content waarin je jouw expertise laat zien. Als je bezoekers helpende content biedt waardoor ze langer blijven lezen, kijken of luisteren, blijven mensen langer op je site en wordt dat gezien als waardevol: je expert-status stijgt en je wordt beter zichtbaar!
Hoe maken wij je zichtbaar?
Door je te leren hoe je zelf verhalen vertelt waarin je jouw vakkennis deelt. Heel concreet met de smartphone, het productiehuis in je broekzak dat je medewerkers altijd bij zich hebben! Wij leren je hoe je dat professioneel, zakelijk en authentiek doet.
Wat gaan we je leren?
Onze trainingen focussen zich op het ontwikkelen van videoskills, presentatievaardigheden en technische toepassing. Ook leren we je verhalen vinden met de journalistieke methode.
Dankzij de juiste ondersteuning en tools, maken we van iedereen in je organisatie een ambassadeur van je merk. Zo maak je in no-time onderscheidende content die je zichtbaarheid wél vergroot.
Onze klanten
Wil je meer weten? Neem contact met ons op