Waarom gaan steeds meer brand ambassadors hun verhaal vertellen. Waarom is zakelijk vloggen een trend in videomarketing? En waarom heeft iedereen het in de arbeidsmarktcommunicatie over employer branding?

In tijden van fake draait alles om echt. Dit zijn de vijf belangrijkste vlogtrends voor de zakelijke markt.

Waarom brand ambassadors?

  • Brand ambassadors zijn de echte mensen in je bedrijf
  • Instituten vertrouwen we niet, de mensen die er werken wel 
  • Liever iets minder perfect en juist meer authentiek 

    We willen mensen zien waarin we onszelf herkennen, zodat we een connectie voelen. Iedereen doet ertoe.

    5 belangrijke vlogtrends voor brand ambassadors

    • We vertrouwen alleen echte mensen
    • Authenticiteit geloofwaardiger dan perfectie
    • Micro-influencers zijn betrouwbaarder
    • We willen niet meer lezen
    • Do it Yourself: je mobiel als multimediatool

      Trend 1 – We vertrouwen alleen echte mensen

      De eerste reden dat Zakelijk Vloggen zo populair is heeft alles te maken met het gebrek aan vertrouwen in overheid en media. We willen gezichten zien die we herkennen: wie maken onze producten, hoe worden die gemaakt en welke keuzes maak je daarbij? Bedrijven vertrouwen we wel, omdat daar wél de belangrijke keuzes worden gemaakt in duurzaamheid, inclusiviteit en een eerlijkere verdeling. Dat is de analyse van de prestigieuze Trust Barometer van Edelman 2023.

      Bij Zakelijk in Beeld  geloven we dat dit vertrouwen maar op één manier kan bereiken: met de journalistieke methode. Wat je zegt moet kloppen. En als iemand die je kent het zegt, geeft dat vertrouwen. 

      Daarom zoeken bedrijven steeds vaker brand ambassadors: eigen medewerkers die het echte verhaal vertellen.

      Trend 2 – Dichtbij en authentiek is populair

      Dankzij de smartphone is iedereen dichtbij, waarom voelen bedrijven dan zo ver weg? Als je zichtbaarheid zoekt zijn er juist nu volop kansen: 

      1. Mensen hebben meer vertouwen in bedrijven dan de overheid (zie trend 1).
      2. Je vacature trekt meer sollicitanten als je employer branding sterk is.
      3. Mensen gewend zijn aan informele communicatie dankzij de mobiel

      BBC tech-specialist David McClelland werkte ooit bij ING en vertelt hoe de smartphone kansen biedt in corporate communicatie. Laat zien wie je bent en bouw een band op met je kijker. Het goede nieuws: dat hoeft er echt niet perfect uit te zien. Authenticiteit is belangrijker en authentiek presenteren kun je gewoon leren.

      Trend 3 – Journalistiek vs influencing 

      In deze video legt dokter Irene Bijnsdorp van het UMC Amsterdam uit waarom het aanleggen van een biobank zo belangrijk is voor patienten. Ze doet dit deskundig, betrokken en oprecht. Ze is geen presentator, maar onderzoeker, ze is echt.

      Er is veel buzz rond influencer-marketing: youtubers die worden betaald om producten te promoten. Deze commerciele benadering is het tegenovergestelde van de journalistieke aanpak. Generatie Z heeft feilloos door dat hun helden geld krijgen om reclame te maken. Ze noemen het fake. En dat is het ook. Vertel gewoon je eerlijke verhaal en scoor op betrouwbaarheid!

       

      Trend 4 – We kijken liever dan lezen

      We leven in een tijd waarin de nieuwsbrief nauwelijks meer wordt gelezen, maar foto en video volop wordt bekeken. Ook audio is enorm populair en steeds meer bedrijven maken zelf podcasts, al dan niet gefilmd voor een vodcast.

      Zo hebben wij de participatie-afdeling van de gemeente Den Haag geholpen met het maken van video voor kwetsbare burgers. Vooral laaggeletterden kijken liever dan lezen. Video en podcasts worden dan ook steeds vaker ingezet als oplossing. Bijvoorbeeld door de manager die zijn team toespreekt in een whatsapp-video, de communicatie-afdeling die hun blog aanvult met video of de vereniging die de achterban informeert via interviews in een vlog.

      Trend 5 DIY – Je mobiel als multimediatool

      Waarom? Omdat het kan! Dankzij de smartphone is het veel makkelijker geworden om je eigen video te maken. Met je smartphone kun je filmen, bewerken en publiceren.

      Je hebt een productiehuis in je broekzak! Dat doen we dus ook massaal. Bovendien is zelf filmen met je smartphone een stuk goedkoper, sneller en ben je flexibeler voor je social media. Al eens gedacht aan het organiseren van een contentmiddag?

      Wij helpen je!

      In dit snelle communicatijtijdperk draait alles om naamsbekendheid en zichtbaarheid. Video is onmisbaar als je goed gevonden wil worden. Mediabureau Zakelijk in Beeld weet hoe je dat aanpakt.

      Wij leren organisaties hoe ze op een authentieke manier zelf hun verhaal kunnen vertellen. Zo ben je flexibel én hou je grip op je eigen verhaal. Wij bieden:

      • media- en presentatietrainingen voor directies en bestuurders
      • videotrainingen voor communicatie-, HR- en sales-afdelingen
      • zichtbaarheidscursussen beeld maken op de werkvloer

      We maken van iedereen in je organisatie een ambassadeur van je merk. Goed voor je employer branding, thought leadership en brandindex.

      Wij zijn oud-NOS journalisten met 20 jaar televisie-ervaring en 10 jaar trainers-ervaring in het bedrijfsleven. Wij weten hoe mensen en media werken! 

      Onze klanten

      Interesse? Neem contact met ons op

      Naam(Vereist)
      Email(Vereist)
      Stel hier je vraag. We antwoorden zo snel mogelijk.