10 soorten podcasts waarmee je snel de diepte in kan en zo je expert-status bevestigt. Podcasten is een goede manier om je expert-status te verhogen. Maar welke vorm kies je?

Ben je op zoek naar inspiratie of een vorm voor je podcast? Wij hebben de tien meest voorkomende soorten podcasts op een rijtje gezet.

Waarom zijn podcasts een trend? 

  • Alleen audio is makkelijk opnemen
  • Langere gesprekken, dus snel de diepte in
  • Snel en makkelijk je doelgroep bereiken

Steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken nu dat de podcast handig is om snel je achterban te informeren.

10 soorten podcasts die meest voorkomen

  • Interview met een deskundige
  • Persoonlijke podcast
  • Doelgroep podcast
  • Verhalende podcast
  • Kennis podcast
  • Journalistieke podcast
  • Niche podcast
  • Terugblik of analyse
  • Radio podcast
  • Nieuws podcast

Trend 1 – Interview met een deskundige

Een interview met een deskundige over een specifiek onderwerp uit de interessesfeer van de presentator. Een leuke combinatie: spreekt de presentator je aan, dan is de kans groot dat je dezelfde interesses deelt. De onderwerpen in deze podcasts zul je dus vaker interessant vinden.

Trend 2 – Persoonlijke podcast

Een persoonlijke podcast gaat over de eigen kijk op de wereld van de maker. Vaak zijn het vrienden die met elkaar in gesprek zijn. Spreekt de personality van de maker je aan, dan kun je hun manier van vertellen ook waarderen, zoals natuurlijk de Buitenwesten Podcast van onze eigen Bart, maar ook deze soorten podcasts:

Trend 3 – Doelgroep podcast

Steeds meer bedrijven en organisaties ontdekken nu dat de podcast handig is om snel je achterban te informeren. Goed voorbeeld is de Nederlandse Wetenschappelijke Tandartsvereniging waarvoor Zakelijk in Beeld de podcast opneemt. Doelgroep: de eigen leden, tandartsen dus.

Ook Rijksmuseum Twenthe volgt onze training Podcast maken om zelf de kennis die het museum in huis heeft, te kunnen delen met het publiek.

 

Trend 4 – verhalende podcast

Het is de populairste soort van dit moment: de verhalende podcast. Je hebt ze in fictie (verzonnen) en non-fictie (waargebeurd). Het wordt echt spannend vertelt met bijpassende geluiden. Je droomt weg en gaat helemaal op in het verhaal. Ontspannend vinden veel mensen, alhoewel de onderwerpen vaak best gruwelijk zijn…

Trend 5 – Kennis podcast

Er zijn ook soorten podcasts waar je van kan leren. Bijvoorbeeld een deskundige/expert die kennis deelt. Dat kan variëren van een hoogleraar die een soort audio-college geeft, tot een huisarts, advocaat of econoom. Dit werkt goed, omdat de spreker vaak iemand is met autoriteit en mensen graag van deze deskundigen willen leren.

Trend 6 – Journalistieke podcast

Deze podcastvorm kan over veel verschillende onderwerpen gaan. Het heeft een duidelijk doel: eerlijke, betrouwbare informatie delen met de luisteraar. Hiervoor heeft de podcastmaker goed onderzoek gedaan, waarbij de informatie uit meerdere (betrouwbare) bronnen komt.

 

Trend 7 – Niche podcast

Het woord niche wordt veel gebruikt in marketing. Een niche is een specifieke tak waar jij je op richt en dit kan van alles zijn. Door te kiezen, bereik je geen grote maar wel een hele gemotiveerde groep luisteraars. Dat kan over tech gaan, maar dit geldt eigenlijk ook voor de tandarts-podcast.

Trend 8 – Terugblik of analyse

Deze podcastsoort wordt veel gebruikt in de politiek en sport. Journalisten blikken vaak vrijdags terug op gebeurtenissen van die week. De hele week doen deze journalisten kort verslag van de feiten, maar in de podcast is er veel meer ruimte voor analsyes, opinievorming, persoonlijke ervaringen en meningen.

 

Trend 9 – radio podcast

Het grote voordeel van de podcast ten opzichte van de radio: luisteren wanneer het jou uitkomt. Of soms val je in interessant live gesprek op de radio en wil je dat later terug luisteren. Steeds meer radioprogramma’s brengen hun programma dan ook uit als podcast.

Trend 10 – Nieuws podcast

In deze podcastsoort wordt het nieuws in een paar minuten besproken. Zo’n soort podcast wordt vaak tussen de muziek door geluisterd. Zo plaatst Spotify ze geregeld in de Daily’s van hun gebruikers – dat zijn playlists door Spotify samengesteld met muziek waar jij graag naar luistert én een podcast.

Hoe kom je

in de media?

Short video, vlog

of podcast?

Wat vertel je op

welk kanaal?

Wil je meer weten? Neem contact met ons op

Naam(Vereist)
Email(Vereist)
Stel hier je vraag. We antwoorden zo snel mogelijk.

Word echt zichtbaar

Mediabureau Zakelijk in Beeld helpt je om je bedrijf duidelijk op de kaart te zetten. We bieden niet zomaar trainingen aan, maar helpen je om echt zichtbaar te worden met audio en video bij je doelgroep.

Wij richten ons op organisaties die zelf authentieke content willen maken. Die sneller en flexibeler willen zijn door het populairste apparaat van deze tijd te gebruiken: de smartphone. 

Wij leren je presenteren in alle media

Onze trajecten combineren trainingen op locatie met een online leeromgeving, gericht op het ontwikkelen van presentatie-vaardigheden in traditionele media, voor een live-presentatie, podcast of een zakelijke vlog. We leren je team zelf content te maken, maar kunnen ook video's voor je maken.